Acht tips voor een onvergetelijke citytrip | Praag

Het nieuwe jaar trapte ik af met een reisje naar Praag. Een stad waar ik nog nooit was geweest, die me niet perse trok maar waar ik ondertussen wel veel over had gelezen. Juist omdat ik vrij weinig kennis had over Praag keek ik neutraal naar iedere bezienswaardigheid. Ik vond een aantal leuke bezienswaardigheden en ook een aantal bezienswaardigheden die je wat mij betreft prima over kunt slaan. Dat en meer in mijn tien tips over Praag. 

Bezoek de burcht van Praag en geniet van het uitzicht 
Tijdens mijn bezoek aan Praag was ik al onder de indruk van het bouwwerk en wij waren daar ook tijdens de wisseling van de wacht. Heel erg leuk om te zien, als je aan de goede kant van het hek staat. Wij namen een zij-ingang wat resulteerde in een korte wachtrij (positief) maar helaas ook de verkeerde kant van het hek voor de wisseling van de wacht (negatief). Als je de wisseling van de wacht goed wil zien dien je dus de hoofdingang (aan het burchtplein - Hradcanske namesti) te nemen. Vergeet in ieder geval zeker niet te genieten van het prachtige uitzicht dat je hebt op het burchtplein.


Eet Trdelnik
En met Trdelnik bedoel ik gewoon de normale Trdelnik die je kunt kopen op straat bij heel veel verschillende kraampjes. Ze kosten ongeveer 60 CZK per stuk en smaken naar deeg met kaneel en suiker. Het is heerlijk en na de eerste wil je er meer. Ik beloof het je. Eet geen Trdelnik die gevuld is met iets, zoals ik deed met pulled pork, want dat valt vies tegen. Gewoon niet doen dus. 


Eet bij kleine, lokale restaurantjes
Het liefste bij restaurantjes waar je niet eens kunt pinnen want dat zijn de allerleukste. Je kunt ze vinden op TripAdvisor (gewoon selecteren op goedkoop, dan kom je er echt) en zult merken dat ze meestal ver uit het centrum zijn gelegen. Pak de tram of de bus en ga er heen. Je zult er heerlijk eten, beloofd. 

Drink vooral geen 'normale' koffie
Dat kennen ze in Praag niet. Le boyfriend probeerde bij ieder koffiezaakje een americano en het viel overal tegen. Meestal kreeg hij een espresso en een beetje water, soms al in het kopje en soms los erbij. Drink maar gewoon espresso of cappuccino, trust me. 

Bezoek de John Lennon wall
Deze is gevestigd net om de hoek van de Karelsbrug. Bezoek, als je kunt, de muur meer dan één keer. Wij deden dit en waren verbaasd om te zien hoeveel de muur veranderde in een dag. Het was fantastisch om te zien. Soms stond er iemand met een gitaar Beatles nummers te spelen en soms waren er graffiti artiesten aan het werk. Het is fantastisch. 


Bezoek de Petrin toren
Hij doet een beetje denken aan de Eiffeltoren en dat is heel leuk om te zien. Houd er rekening mee dat het een hele toeristische trekpleister is en dat het dus best wel druk is. Koop vooral ook niets wat horeca betreft want het is vrij prijzig. En neem het treintje naar boven, geloof me. Stap uit bij tramhalte Uzjed en loop niet zelf de berg op. Er is daar een kabelbaantje en wij vonden hem pas toen we bijna boven waren. Bespaar jezelf de klim en geniet gewoon van het uitzicht. 


Reis met de tram of met de bus
Voornamelijk omdat je zo veel meer van de stad ziet met de tram/ bus dan wanneer je met de metro reist. Je kunt gewoon met hetzelfde kaartje de tram of bus pakken en genieten van de mooie stad die Praag is. De tram brengt je overal waar je zijn moet en het duurt maar iets langer dan wanneer je in de metro stapt. Gelukkig ben je op vakantie en heb je geen haast. Een aanrader is tram 22, dit is de tram die je langs de meeste bezienswaardigheden brengt.  

Bezoek de Karelsbrug
Het is een beetje een must-do wanneer je in Praag bent; de Karelsbrug bezoeken. Niet perse omdat het zo prachtig is - want heel eerlijk, dat is het niet perse - maar omdat het er gewoon bij hoort. Je kunt de standbeelden aanraken en die betekenen allemaal iets. Vergeet ook vooral niet achterom te kijken wanneer je over de Karelsbrug wandelt. Het uitzicht is prachtig. 



Praag is een prachtige stad om te bezoeken met veel verschillende hoogtepunten. Persoonlijk zou ik je aanraden om niet alle toeristische hoogtepunten mee te pakken en gewoon te verdwalen. Gaan waar je voeten je brengen en vooral niet vergeten om je heen te kijken. Kleed je (in de winter) een beetje warm aan, duik af en toe een koffietentje in en glimlach om de relatief lage prijzen.

En vooral; geniet!

Ben je benieuwd naar mijn dagen in Praag? Je kunt mijn reisverslagen hier lezen;
dag 1, dag 2, dag 3 en dag 4.

Reacties

Populaire posts